12 maj 2017

Vinyltryck!

Jag skulle ju visa vad jag hittat på i vinter/vår efter att jag blev bekant med vinyltryck. Det finns många high-tech-apparater man kan använda för att printa och eller skära ut figurer, snirkliga bokstäver och vad som helst. Jag har en liten sax av märket Fiskars som jag använder. Tar säkert mycket längre tid och blir inte lika snyggt kan jag tänka mig men det funkar!

Lilla frökens Idol nr 1 sedan en tid tillbaka är Timmy Lamm. Så han blev mitt första offer.


Tröjan är aningen för stor men den är en favorit och ska användas så fort den inte ligger i tvättkorgen eller hänger på tork. Både tyg och resårtyg kom i en (eller egentligen 2) "possu-pussi"n från Jyväskylän kangaskauppa och mönstret från Ottobre.

Sen var det dags för Babblarna. Vinylen beställde jag från Puuhakaspaja.fi och färgerna enligt Babblarnas färger, alltså första omgången jag beställde... Dadda med hund blev en sommar-tunika så den har vi inte ännu börjat använda. Tyget från samma possu-pussi och mönstret omgjort från Ottobre.



Doddo hamnade på en pyjamas. Också den för stor, men är också den alltid i användning om den inte är i tvätten. Tyget från Paapiis possu-pussi. Gillade det inte alls, men som pyjamas funkar det hur bra som helst. Mönster från Ottobre.



Bobbo hamnade på en t-shirt till sommaren. Tyget igen från Jyväskylän kangaskauppa och gris-säcken. Kul med sådana som innehåller sånt som man kanske inte annars skulle komma sig för att köpa. Mönster från Ottobre.


Sen skulle figurerna från Stina Wiséns Vem-böcker också förevigas. Djuren är ju för härliga! Gillar speciellt den gula katten. Tyget från lokala tygbutiken AhkeraLiisa.


 Katten och Nallen som kramas har lilla fröken valt ut själv och ville ha på en "snurrklänning", så så fick det bli! Ottobre-mönster och tyg från Jyväskylän kangaskauppa, resåren ur gammalt lager.



 Senaste vinylprojektet var att använda samma figurer som fanns på Mutturallas tyg (finns hos Jyväskylän kangaskauppa). Det gråa från lokala tygbutiken. Mönstret har jag gjort om från ett mönster på en tröja från Ottobre.



Vinyltryck är kul och enkelt! Det blir som "lite extra" och kan piffa upp annars tråkiga tyger. Nu har det blivit lite paus i klippandet och strykandet för Paapii hade pop-up-shop här förra veckan så tyglagren fylldes på en hel del...



2 kommentarer:

  1. Wow så fint, var kan man hitta vinyltryck med Babblarna? 😍

    SvaraRadera
  2. Hej! Har länge letat efter vinyltryck av babblara och lilla my, och blev så glad när jag såg ditt inlägg. Men tyvärr kunde jag inte hitta några vinyltrtck på sidan du angav, var det längesen du köpte dem?

    SvaraRadera